ترک اعتیاد به شکر با 5 اقدام ساده

22 ژوئن 2015- همچنانکه دانشمندان در حال ادامه ی مطالعات خود در مورد اثرات مصرف قند بر بدن هستند، ما در مقاله ی حاضر به شما می گوییم که چرا باید قند تنها بخش بسیار کوچکی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهد و راههای ترک اعتیاد به شکر کدامند.

از میان مشکلاتی که مصرف شکر برای سلامت دارد، می توان به تاثیر مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و نوشیدنیها ، آب نبات و حتی اسنکها و غلات صبحانه بر افزایش وزن و چاقی، اختلال در حافظه و افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت اشاره کرد.

به علاوه بسیاری از ما در مصرف این غذاها زیاده روی می کنیم و اشتهای سیری ناپذیری برای مواد قندی داریم. اساسا، هرچه بیشتر مواد قندی مصرف نمایید، ولع شما برای خوردن این مواد خوشمزه بیشتر می شود.

متخصص تغذیه Rene Ficek می گوید: باید اشتهای خود را برای مصرف مواد قندی کنترل کنید، با کنترل مصرف قند، شانس خود را برای حفظ عادات غذایی سالم در دراز مدت افزایش می دهید.

 Ficekتلاش برای "ترک اعتیاد به قند" را از طریق سم زدایی توصیه نمیکند، او می گوید: اگر فکر می کنید شما بیش از حد  قند و شکر می خورید، چرا به جای پرهیز 100 درصد از خوردن مواد قندی، مصرف آنها را کاهش نمی دهید ؟ اجبار به نخوردن کامل مواد قندی، احتمالمصرف بیش از حد این مواد را دفعتا افزایش می دهد.

به همین دلیلFicek می گوید: به جای نخوردن کامل مواد قندی راهی را برای  تعادل در رژیم غذایی پیدا کنید و این روش را امتحان نمایید. او می افزاید: رویکرد همه یا هیچ اغلب با شکست مواجه می شود و افرادیکه رژیمهای غذایی سختی را ادامه می دهند غالبا در یک چرخه ی یو یوی( لاغر شده و مجددا بعلت عدم توانایی در ادامه ی رژیم، چاق می شوند) مضر بدام می افتند.

Ficek  می گوید: شما باید تفاوت بین قند اضافه شده (مانند قند معمولی و منابع تغلیظ شده ی قندی مانند آب میوه ها) و قند طبیعی (مانند قند موجود در میوه ها، سبزیجات، لبنیات پرچرب، عسل و کربوهیدرات تصفیه نشده) را تشخیص دهید.

او می افزاید: قندهای طبیعی منابع معتبر انرژی هستند و همراه با سایر مواد مغذی موجود در غذاها، برای تغذیه یک بدن سالم مهم می باشند، از آنجاییکه حذف شکر افزوده شده از رژیم غذایی بسیار دشوار است، حذف تمام قندها از رژیم غذایی ممکن است در نهایت برای سلامت مضر باشد،بنابراین، با این راهنمایی های ساده شکر بیش از حد را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

1-      خواندن  برچسب مواد غذایی

سم زدایی قند را با اجتناب از اضافه کردن شکر به نوشیدنی ها و سایر مواد غذایی خود و محدود کردن غذاهای شیرین مانند آب نبات، شیرینی و نوشابه آغاز کنید.برای این کار برچسب روی اقلامی که خریداری می کنید یا مواد موجود در یخچال را بررسی کنید. بسیاری از مواد غذایی مانند سسها، ادویه ها و طعم دهنده ها، سوپ و سودا دارای شکر افزوده هستند. مواد قندی با نام های مختلف نوشته می شوند، ولی هر عنصری که در انتها به "-ose"  ختم شود احتمالا از خانواده ی قندها است. خواندن برچسب مواد غذایی به احتمال زیاد فرآیندی سخت است اما بیاد داشته باشید اکثر مواد بسته بندی شده، کنسرو شده و فرآوری شده حاوی قند افزوده هستند.

2-       نوشیدن آب

وقتی بدن شما آب از دست می دهد اشتیاق شما به مصرف مواد شیرین بیشترمی شود، بنابراین با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز می توانید تمایل خود را به مصرف مواد شیرین کاهش داده و انرژی بدن خود را افزایش دهید.نوشیدن آب را با حداقل یک لیوان بزرگ آب در هر ساعت کار روزانه آغاز کنید.

3-      مصرف غذاهای کامل

: اگر به دلیل اعتیاد به مصرف قند با تجربه ی سردرد و بدن درد پس از ترک شیرینی مواجه می شوید، بمنظور حفظسلامت خود از غذاهای کامل( مانند غلات کامل) استفاده کنید، این غذاها به پاک نمودن سموم از بدن کمک کرده  و به شما انرژی بیشتری می دهند.

4-      افزایش مصرف سبزیجات

اضافه کردن سبزی به رژیم غذایی یکی از بهترین راه های بالا نگه داشتن سطح انرژی و کاهش تمایل به مصرف مواد قندی است.سعی کنید یک اسموتی سبز برای صبحانه ، یک سالاد بزرگ برای ناهار و یک شام از سبزیجات تفت داده شده تهیه کنید.این وعده های غذایی به شما احساس خوبی می دهند و دیگر جرات بازگشت به سوی غذاهای شیرین را نخواهید داشت.

5-      ارضا میل خوردن مواد قندی با مصرف میوه

هنگامی که ولع مصرف شکلات و یا کوکی دارید، یک سیب را به جای آنها امتحان کنید. شما ممکن است با خوردن سیب احساس کنید دیگر تمایلی به خوردن شیرینی ندارید و از این بابت شگفت زده خواهید شد. قندهای طبیعی و فیبر موجود در میوه های کامل، شیرینی دلخواه شما را فراهم کرده و سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون شما نمی شوند، انرژی لازم را برای شما فراهم می نمایند و بر خلق و خوی شما تاثیر خوبی خواهند داشت.

منبع:

http://www.msn.com/en-us/health/nutrition/kill-your-sugar-addiction-with-these-5-simple-steps/ar-AAbQYgK?srcref=rss